Ögontrycksmätaren levereras i en förseglad förpackning. Det är fråga om en hygienprodukt, och därför har Konsumenten inte rätt att avbeställa en order och häva ett köp som gjorts genom webb-butiken, om förseglingen är bruten.
Konsumenten kan med en skriftlig elektronisk anmälan via e-mail till Medilens (order@medilensnordic.com) avbeställa en order och häva ett köp inom fjorton (14) dagar räknat från datum då denne mottagit ögontrycksmätaren, om förseglingen i ögontrycksmätarens förpackning inte är bruten, enligt lag om distanshandel.
Konsumenten ska betala kostnaderna för retur av ögontrycksmätaren.
Konsumenten ska förvara ögontrycksmätaren så att den inte förändras eller skadas fram till att Konsumenten beslutar huruvida hen ska avbeställa ordern och häva köpet.
Konsumenten ska återsända ögontrycksmätaren till Medilens inom en skälig tid och senast inom fjorton (14) dagar räknat från datum då avbeställningen gjorts.
En ögontrycksmätare som returneras ska vara intakt och försäljningsduglig, och förseglingen får inte vara bruten.
Konsumenten ska enligt Medilens anvisningar återsända ögontrycksmätaren till Medilens om konsumenten avbeställer ordern och häver köpet. Konsumenten ska spara försändelsedokumentet för ögontrycksmätaren.
På basis av en avbeställningsanmälan som inom fjorton (14) dagar mottagits från en konsument återbetalar Medilens till Konsumenten det i ordern fastställda beloppet.
Medilens kan dock innehålla återbetalningen fram till att Medilens fått tillbaka ögontrycksmätaren eller fram till att konsumenten på ett tillfredsställande sätt kan visa Medilens att Konsumenten återsänt ögontrycksmätaren enligt anvisningarna från Medilens kundtjänst.
För engångssprober som levereras i en förseglad förpackning gäller samma återsändningsvillkor som för ögontrycksmätaren. Batterierna och sensorhuset får returneras inom två veckor räknat från mottagandet av dessa, om förpackningarna är oöppnade.